Τετάρτη 1 Ιανουαρίου 2014

2014 – Start Up Επιχειρηματική Δραστηριότητα Νέα δεδομένα της Αγοράς στην Ελλάδα.






























2014 – Start Up Επιχειρηματική Δραστηριότητα
  Νέα δεδομένα της Αγοράς στην Ελλάδα.

ΕΡΕΥΝΑ ΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΩΝ ΣΥΝΗΘΕΙΩΝ

Ελλάδα: Πλήρης αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών
Πηγή :Έρευνα Nielsen 12oς/2013


Το σύνολο των Ελλήνων (93%) αναγκάστηκε να αλλάξει τις αγοραστικές του συνήθειες, ενώ ένας στους τρεις Έλληνες δηλώνει πως δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα, σύμφωνα με έρευνα της Nielsen.

Το σύνολο των Ελλήνων (93%) αναγκάστηκε να αλλάξει τις αγοραστικές του συνήθειες, ενώ ένας στους τρεις Έλληνες δηλώνει πως δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα, σύμφωνα με έρευνα της Nielsen.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας έρευνας Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης της
Nielsen, ο παγκόσμιος δείκτης αυξήθηκε το τρίτο τρίμηνο του 2012 κατά μία μονάδα, φτάνοντας στις 92.

Στον δείκτη της Παγκόσμιας Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης της
Nielsen, οι 100 μονάδες αποτελούν τη διαχωριστική γραμμή μεταξύ αισιοδοξίας και απαισιοδοξίας. Η πιο αισιόδοξη γεωγραφική περιοχή του πλανήτη είναι για άλλη μία φορά εκείνη της Ασίας/ Ειρηνικού, παραμένοντας στο όριο των 100 μονάδων. Στον αντίποδα βρίσκεται η Ευρώπη, που συνεχίζει να είναι η πιο απαισιόδοξη ήπειρος του πλανήτη, με την Καταναλωτική Εμπιστοσύνη όμως να ανεβαίνει μία μονάδα και να φτάνει τις 74. 



«Οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο -και ειδικά στην Ευρώπη- συνεχίζουν να διατηρούν μία επιφυλακτική στάση βιώνοντας την παρατεταμένη καμπή της οικονομίας. Η Ευρώπη ήταν και παραμένει στο επίκεντρο των συζητήσεων για την ανάγκη οικονομικής ανάπτυξης, με πολλές χώρες του νότου να αντιμετωπίζουν εδώ και καιρό σοβαρά δημοσιονομικά προβλήματα, αλλά και αρκετές βόρειες να ανησυχούν για επικείμενη ύφεση», δήλωσε η Ματίνα Μπάδα, Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της
Nielsen Ελλάδας.

Δεκαεπτά ευρωπαϊκές χώρες βρίσκονται στις 20 πιο απαισιόδοξες του πλανήτη, ενώ μόλις δύο (η Ελβετία και η Νορβηγία) βρίσκονται στις 20 πιο αισιόδοξες. Η Ινδία και η Ινδονησία κρατούν από κοινού την πρώτη θέση στην παγκόσμια έρευνα της
Nielsen (119 μονάδες), με τις Φιλιππίνες (118) και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (114) να ακολουθούν. Στην αντίπερα όχθη, συναντούμε την Ουγγαρία (37 μονάδες), τη Νότια Κορέα (40), την Πορτογαλία (41), την Κροατία (41), αλλά και την Ελλάδα (36).
 
H Ελλάδα παρέμεινε ανάμεσα στις 5 πιο απαισιόδοξες χώρες του πλανήτη, με την Καταναλωτικής της Εμπιστοσύνη να βρίσκεται σταθερά τα τελευταία τρία χρόνια κάτω από τις 60 μονάδες. 



Στην Ευρώπη οι περισσότερες βόρειες χώρες σημείωσαν άνοδο στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, βαθαίνοντας το χάσμα που τις χωρίζει με τις νότιες χώρες της ηπείρου.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η Ελβετία, η Νορβηγία, η Σουηδία και το Βέλγιο που αύξησαν σημαντικά την Καταναλωτική τους Εμπιστοσύνη. Ακόμα και στη Γερμανία οπού ο δείκτης της
Nielsen μειώθηκε κατά δύο μονάδες, η Καταναλωτική Εμπιστοσύνη παρέμεινε σε σαφώς υψηλότερα επίπεδα από εκείνα των χωρών του Νότου.
 
«Σε αρκετές βόρειο-ευρωπαικές χώρες -και κυρίως στη Γερμανία- υπάρχει η ανησυχία πως η συνεχιζόμενη ευρώ-κρίση μπορεί τελικά να επηρεάσει και τις ίδιες και να προκαλέσει αυξημένο πληθωρισμό. ‘Όμως για την ώρα η αντίθεση μεταξύ βόρειων και νότιων χώρων είναι πιο έντονη από ποτέ», δήλωσε η Ματίνα Μπάδα, Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της
Nielsen Ελλάδας. 



Στην Ελλάδα, εννέα στους δέκα καταναλωτές θεωρούν πως η χώρα βρίσκεται σε ύφεση, ενώ εξίσου μεγάλο ποσοστό από αυτούς πιστεύει πως η κρίση θα παραταθεί και τους επόμενους μήνες που ακολουθούν. Με την ανεργία να αυξάνεται δραματικά και να έχει φτάσει πλέον σε πρωτοφανή επίπεδα, δεν προκαλεί έκπληξη πως οι εργασιακές προοπτικές αποτελούν τη μεγαλύτερη ανησυχία των Ελλήνων, με ποσοστό που είναι το υψηλότερο παγκοσμίως (46%). Παράλληλα, η κατάσταση της οικονομίας και τα προσωπικά χρέη συνεχίζουν να ανησυχούν σταθερά τους Έλληνες τα τελευταία χρόνια.

Επιπλέον, ένας στους τρεις Έλληνες δηλώνει πως δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα μετά την κάλυψη των βασικών του αναγκών. Το ποσοστό αυτό (35%) είναι ένα από τα υψηλότερα που έχει καταγραφεί στην Ελλάδα και το τρίτο υψηλότερο παγκοσμίως για το συγκεκριμένο τρίμηνο.

Όπως ήταν αναμενόμενο, σχεδόν το σύνολο των Ελλήνων (93%) αναγκάστηκε να αλλάξει τις αγοραστικές του συνήθειες εξαιτίας της συνεχιζόμενης κρίσης, με τη μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων να έχει στραφεί σε “φθηνότερα” καταναλωτικά προϊόντα (73%) και να έχει μειώσει τα χρήματα που δαπανά για διασκέδαση εκτός σπιτιού (68%).

Αξίζει επίσης να σημειωθεί, πως το ποσοστό των Ελλήνων που λαμβάνει μέτρα για να αντιμετωπίσει την οικονομική κρίση είναι σαφώς υψηλότερο από το αντίστοιχο ευρωπαϊκό, αντικατοπτρίζοντας για άλλη μία φορά τα χαμηλά επίπεδα Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης στη χώρα μας. 




Η παγκόσμια, διαδικτυακή έρευνα της
Nielsen για τη μέτρηση της Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης διεξήχθη από 10 Αυγούστου έως 7 Σεπτεμβρίου 2013 σε 58 διαφορετικές χώρες, όπου συμμετείχαν πάνω από 129.000 καταναλωτές της Ευρώπης, της Ασίας, της Ωκεανίας, της Αμερικής και της Μέσης Ανατολής.

Ο δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης αποτυπώνει την γνώμη των καταναλωτών για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση, τις ανησυχίες τους, αλλά και τις προθέσεις τους για το μέλλον.


Τι συνεπάγεται η κρίση και οικονομική ύφεση σε πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο 

  • Περαιτέρω πτώση των εισοδημάτων, ως συνέπεια της εσωτερικής υποτίμησης
  • Περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης. 8 σους 10 καταναλωτές έχουν ήδη μειώσει δραστικά τα καθημερινά τους έξοδα. (Βλέπε και πρόσφατη έρευνα Nielsen
  • Συναισθηματική και μη ελεγχόμενη συμπεριφορά καταναλωτών
  • Πιθανές και αναμενόμενες επιθέσεις κατά της κερδοφορίας κλάδων και επιχειρήσεων
  • Εργασιακές εντάσεις σε όλα τα επίπεδα.
  • Κυβερνητικές παλινωδίες και πιθανώς νέα αστάθεια
  • Κοινωνική ανασφάλεια και αναταραχή
  • Πιθανά βίαια ξεσπάσματα ατόμων ή ομάδων (η Ελλάδα  έχει καταταγεί στις 5 χώρες όπου το 2014 αναμένονται κοινωνικές εκρήξεις)



Τι 
συνεπάγεται για το 2014 η κρίση και η οικονομική ύφεση σε Επιχειρηματικό επίπεδο

Η κρίση και η ύφεση έχουν ήδη αλλάξει –και θα συνεχίσουν να αλλάζουν– τις αξίες και τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Σύμφωνα με τη διεθνή και τη δική μας εμπειρία η συμπεριφορά τους αλλάζει με τους ακόλουθους τρόπους:
  • Το μάρκετινγκ της επιθυμίας (want it) αντικαθίσταται από το μάρκετινγκ της προσιτής τιμής (affordability) με κριτήρια (όχι το ποιο φθηνό αλλά το ποιο σωστό τιμή/απόδοση)
  • Μειώνεται δραστικά το ποσό που ξοδεύουν, το «καλάθι» μικραίνει
  • Καταναλώνουν μετά από πολλή σκέψη και ψάξιμο, αναζητούν διαρκώς φθηνότερες/ποιοτικότερες επιλογές
  • Προσέχουν κάθε χρέωση που τους γίνεται – κοιτούν με μεγάλη προσοχή τους λογαριασμούς
  • Πηγαίνουν συχνότερα για ψώνια αλλά αγοράζουν λιγότερα. Αύξηση της επισκεψιμότητας αλλά μικρότερες και ποιο εξειδικευμένες και ψαγμένες αγορές
  • Είναι εξαιρετικά σκεπτικοί/επιφυλακτικοί απέναντι σε κάθε πρόταση/προσφορά
  • Αποφεύγουν πλέον τις μεγάλες αγορές, περιορίζονται σε ότι έχουν στο πορτοφόλι τους
  • Η συμπεριφορά τους καθοδηγείται από τον προϋπολογισμό
  • Παύουν να ψωνίζουν για να αισθανθούν καλύτερα.
  • Περιορίζουν τις εξόδους και αυξάνεται η παραμονή στο σπίτι
  • Ευνοούνται οι εταιρίες/μάρκες που έχουν φιλοσοφία χαμηλού κόστους/ποιότητας


Τι σημαίνουν όλα αυτά για τις Start Up και υπάρχουσες επιχειρήσεις;

Το νέο-αναδυόμενο οικονομικό και κοινωνικό τοπίο και η αλλαγή νοοτροπίας και συμπεριφοράς των καταναλωτών κρύβει εν δυνάμει πολλούς κινδύνους για τις υπάρχουσες επιχειρήσεις ενώ σηματοδοτεί και σημαντικές ευκαιρίες για Start Up Επιχειρήσεις που γνωρίζουν και αντιλαμβάνονται τα νέα δεδομένα.

Πέρα από τις πωλήσεις, την έλλειψη ρευστότητας και τη μάχη για επιβίωση, τα θέματα των τιμών και της ακρίβειας, οι ραγδαίες αλλαγές των εργασιακών σχέσεων, οι σχέσεις με επενδυτές, προμηθευτές και πιστωτές, η κοινωνική συνεισφορά είναι θέματα που τόσο οι υπάρχουσες όσο και οι Start Up επιχειρήσεις πρέπει να συμπεριλαμβάνουν στη στρατηγική και στην επικοινωνία τους, οι οποίες εφεξής, και αυτό είναι το ποιο σημαντικό, θα πρέπει να χαράσσονται με τη λογική μιας διαρκούς διαχείρισης κρίσεων κι όχι με τους κλασικούς παλιούς εμπορικούς όρους και θεσμούς.


                                                                                 

Οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες λοιπόν πρέπει να τοποθετηθούν έγκαιρα στο νέο και ραγδαία μεταβαλλόμενο περιβάλλον από μηδενική βάση. Απαιτείται Στρατηγικός σχεδιασμός και Στρατηγική Διαχείριση με νέα στόχευση, νέα αντίληψη, νέες προσεγγίσεις, νέα διατύπωση.
Θεμελιώδους σημασίας θα είναι να προσδιορίσουν εξαρχής το όραμα, τις αξίες, τις δεσμεύσεις και τους σκοπούς τους.

 Θα πρέπει υποχρεωτικά να αναδείξουν τα ισχυρά τους σημεία και να βελτιώσουν τα αδύνατα στην ποιότητα, στην  εξυπηρέτηση και κυρίως στην επικοινωνία. Κυρίαρχο καθίσταται να ξανακτίσουν συστηματικά τις σχέσεις τους με όλους (πελάτες, μέσα ενημέρωσης, εργαζόμενους/συνεργάτες, κλπ ). Το κτίσιμο σχέσεων εμπιστοσύνης και η αξιοπιστία είναι εξίσου σπουδαία με τα καινοτόμα προϊόντα, την ουσιαστική εξυπηρέτηση πελατών και την ενδυνάμωση της θέσης στην αγορά.


Σήμερα περισσότερο από ποτέ οι εταιρείες ακόμη  προσδιορίζονται, όχι από το τι λένε οι ίδιες για τον εαυτό τους, αλλά από το τι πιστεύουν οι συναισθηματικά φορτισμένοι και υπό διαρκή πίεση καταναλωτές για αυτές.

Το 2014 στην Επιχειρηματική πραγματικότητα, η ειλικρίνεια, η υπευθυνότητα, η ποιότητα, η τιμολογιακή πολιτική και η διαφάνεια θα είναι οι νέες  και απόλυτα κυρίαρχες αξίες.
Αυτό σημαίνει ότι όλες οι Επιχειρηματικές ενέργειες θα πρέπει να στοχεύουν στην αφοσίωση των πελατών μέσα από την ειλικρίνεια, την αυθεντική επικοινωνία, την κατανόηση και την κάλυψη των αναγκών των καταναλωτών.




Όλα αυτά για να γίνουν απαιτούν σχεδιασμό, εκπαίδευση, συγκροτημένη στρατηγική και πειθαρχημένη επικοινωνία. Πρώτα για να αντιληφθεί κάθε επιχείρηση  τις θέσεις της απέναντι σε ότι συμβαίνει (ΑΝΤΊΛΗΨΗ ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ) και στη συνέχεια για να προβάλει έμπρακτα τις δεσμεύσεις της σε αυτόν για το παρόν και το μέλλον. Μόνο  όσοι το πράξουν έγκαιρα, σωστά και αναγνωρίσιμα, θα αποκτήσουν σημαντικό πλεονέκτημα για την επόμενη ημέρα ώστε να μετατρέψουν την κρίση σε ευκαιρία.


                                                                     





Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2013

Η Start Up διαδικασία δημιουργίας «ενημερωμένου καταναλωτή/χρήστη» και το Inbound Marketing

 

 




















ADVANCED START UP CONCEPTS


Η Start Up διαδικασία δημιουργίας «ενημερωμένου καταναλωτή/χρήστη» και το Inbound Marketing


Από το 2009, το νέο ρεύμα του Inbound Marketing θέτει, προδιαγραφές, για τη δημιουργία εξειδικευμένων τεχνικών marketing που δεν δημιουργούν πλέον αμυντικούς μηχανισμούς στους καταναλωτές λόγω άγνοιας ή κακής ενημέρωσης αλλά τους οδηγούν μέσα από κατάλληλους τρόπους και ενημέρωση στα αγαθά και τις υπηρεσίες που ακριβώς επιθυμούν και στο τέλος θα επιλέξουν.
Η εφαρμογή του Inbound Marketing αφορά τόσο τους καταναλωτές όσο και τις επιχειρήσεις.

Για τους καταναλωτές το όφελος βρίσκεται καθαρά στην ποιότητα και την ποσότητα των πληροφοριών που λαμβάνουν κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ο καταναλωτής κρίνει πλέον την αξιοπιστία της επιχείρησης από το περιεχόμενο της πληροφόρησης που του δίνει, δεδομένου ότι ένας καταναλωτής δέχεται χιλιάδες μηνύματα μέσα στην ημέρα, Οπότε ο καταναλωτής το εκτιμά όταν η πληροφόρηση και τα μηνύματα αυτά δεν του είναι άχρηστα, αλλά  αφορούν προϊόντα και υπηρεσίες, κατάλληλα να καλύψουν τις ανάγκες του.

Όσον αφορά τις επιχειρήσεις, το κέρδος έχει να κάνει με το γεγονός ότι μπορούν να απευθύνονται πλέον σε καταναλωτές, που εφόσον πληροφορηθούν σωστά, θα δείξουν ενδιαφέρον στο αγαθό που προσφέρουν. Στην προκειμένη περίπτωση το κέρδος είναι πολλαπλό και έχει να κάνει όχι με χρηματικό μόνο, αλλά και το κόστος του χρόνου που απαιτείται στην προσέλκυση των πελατών, στην μείωση του κόστους διαφήμισης, στην αξιοπιστία του brand-name, αλλά και στο loyalty των ενημερωμένων καταναλωτών.



Tο Inbound Marketing στηρίζεται σε μια ολιστική επιχειρηματική θεώρηση που είναι η ακόλουθη:
Μία επιχείρηση πρέπει να ξεκινάει πάντα με βασικό στόχο την ικανοποίηση των αναγκών που έχουν οι πελάτες που αποτελούν το κοινό – στόχο της επιχείρησης. Αυτούς δηλαδή στους οποίους η επιχείρηση μπορεί να δώσει κάτι παραπάνω στην καθημερινότητά τους, μέσα από αυτά που προσφέρει. Η επιχείρηση οφείλει να βρει τον καλύτερο τρόπο να ενημερώσει όσο και να «επιμορφώσει»  σωστά τους καταναλωτές της.

Η επικοινωνιακή στοχοθέτηση της επιχείρησης πρέπει να έχει ως στόχο την προσέγγιση αυτών των πελατών και μόνο. Η προσέγγιση αυτή πρέπει να ενημερώνει σωστά, να βοηθάει πρακτικά και να δίνει με ευκολία στους καταναλωτές να καταλάβουν οι ίδιοι για ποιους λόγους τα προϊόντα/υπηρεσίες που προσφέρει η συγκεκριμένη επιχείρηση είναι  κατάλληλα για αυτούς.



Η πεπαλαιωμένη τεχνική του πιεστικού κυνηγητού-διαφήμισης αλλά και του ανελέητου βομβαρδισμού των καταναλωτών με διαφημίσεις ή και άσκοπα μηνύματα, με την ελπίδα ότι κάποιο από αυτά θα «ψαρέψει» τυχαία πλεάτη (η λιγική της αρπαχτής), παροπλίζεται ως ξεπερασμένη και αποτυχημένη τακτική του παρελθόντος.

 Μια καινούργια επιστήμη και τεχνική αναδύεται όπου οι καταναλωτές ενημερώνονται και στη συνέχεια επιλέγουν. Η Νέα αυτή τάση επιβλήθηκε τόσο από την ταχύτητα μεταφοράς της πληροφορίας σε σχέση με την αυξημένη δυνατότητα πρόσβασης, όσο και από τα σύγχρονα μέσα μεταφοράς της συνδιασμένα με την απεξάρτηση του καταναλωτή απο τον "άκρατο καταναλωτισμό".

Κυρίαρχα το  Inbound Marketing χρησιμοποιεί τόσο online εργαλεία, website, κοινωνικά δίκτυα, email marketing, όσο και offline, ενώ σημαντικότατο ρόλο έχει και η «ζωντανή ενημέρωση» με ομιλίες, σεμινάρια κ.α.

Η
Start Up  επιχείρηση πρέπει να γνωρίζει από την αρχή που απευθύνεται και κυρίαρχα να γνωρίζει πως απευθύνεται.



Από το σύνολο της αγοράς εξετάζουμε σε ποιους καταναλωτές έχουμε σαν επιχείρηση να δώσουμε κάτι και τι ακριβώς είναι αυτό σε σχέση με τις επιθυμίες τους και τις ανάγκες τους(που σημαίνει ότι έχουμε κάνει το homework μας; Στους καταναλωτές αυτούς, το κάθε προϊόν μας ποιες ανάγκες έρχεται να ικανοποιήσει ακριβώς και με ποιον τρόπο και σε ποιο βαθμό το γνωρίζει αυτό ο καταναλωτής ;

Τους καταναλωτές  τους σεβόμαστε και οφείλουμε να φροντίζουμε και τους προσφέρουμε ουσιαστικό ανανεωμένο, ποιοτικό περιεχόμενο ενημέρωσης, κάνοντας χρήση όλων των μέσων που έχουμε στην διάθεση μας δηλαδή είτε μέσα από το web, είτε μέσα από ομιλίες,  άρθρα κλπ. Το περιεχόμενο δε της ενημέρωσης πρέπει να προσφέρει μία σημαντική αξία στους καταναλωτές που απευθυνόμαστε, αλλά και να αντικατοπτρίζει την ποιότητα και τα οφέλη που θα έχει ο καταναλωτής εφόσον μας επιλέξει.

Προφανώς αυτό σημαίνει ότι τόσο εμείς όσο και ολόκληρη η ομάδα μας είναι σωστά κατηρτισμένη και απόλυτα προσανατολισμένη σε αυτή την κατεύθυνση.
Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούμε μία σωστή σχέση εμπιστοσύνης των υποψηφίων πελατών προς την επιχείρησή μας.



 Σκοπός του Inbound Marketing και σκοπός της επιχείρησης μας με απλά λόγια είναι ο κάθε υποψήφιος πελάτης μας να έχει την σωστή πληροφόρηση και ενημέρωση ώστε μόνος του να  συνειδητοποιεί ότι για τη συγκεκριμένη ανάγκη του φέρουμε αποκλειστικά την ευθύνη να είμαστε οι κατάλληλοι για να την καλύψουμε.

Όταν λοιπόν ο καταναλωτής /χρήστης θα αποφασίσει να προχωρήσει στην αγορά/χρήση που θα του λύσει τη συγκεκριμένη ανάγκη,  την ώρα της ελεύθερης επιλογής του εκείνο που επιδιώκουμε με το Inbound Marketing  είναι να αυξήσουμε τις πιθανότητες να απευθυνθεί σε μας. Όχι γιατί τον πείσαμε, όχι γιατί του κάναμε «πλύση εγκεφάλου», αλλά γιατί εκτίμησε την ενημέρωση, την θέση μας, την σωστή και ουσιαστική επιμόρφωση, τον σεβασμό μας στον τρόπο επιλογής του και την σοβαρότητα και υπευθυνότητα μας απέναντι στο προιόν/υπηρεσία μας και στον ίδιο.


Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2013































 

 

 

 

 

 

 


ADVANCED  START UP   CONCEPTS


Ο ΡΟΛΟΣ ΚΑΙ Ο ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ «ΗΓΕΣΙΑΣ» ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ «ΕΝΟΣ» ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΩΝ «ΠΟΛΛΩΝ»

Κάθε Νέα ή και παλιά επιχειρηματική δραστηριότητα προϋποθέτει την ύπαρξη είτε τη δημιουργία μιας ομάδας. Γιατί?
Διότι η ομάδα, αποδεδειγμένα, είναι το μοναδικό όχημα ώστε η επιχειρηματική δραστηριότητα να «πολλαπλασιασθεί».



Η έννοια και η ανάγκη δημιουργίας ΟΜΑΔΑΣ θα αναλυθούν διεξοδικά σε άλλη μας ανάρτηση, ενώ εδώ θα θεωρήσουμε την ομάδα ως κυρίαρχο δεδομένο.
Η ερώτηση που γεννάται με την ύπαρξη ομάδας είναι αν υπάρχει προκαθορισμένη διαδικασία αποτελεσματικότητας που να επιδρά θετικά στην ομαδική αποδοτικότητα.
Η απάντηση είναι ανάλογα με την στρατηγική διαχείριση ως προς την επίτευξη της βέλτιστης λειτουργίας μιας ομάδας.




Ένα ασφαλές συμπέρασμα είναι ότι στην ΟΜΑΔΑ κάθε μέλος παίζει μοναδικό και πολύτιμο ρόλο, ο οποίος διαμορφώνεται ανάλογα με τις δυνατότητες και την προσωπικότητά του και κυρίως συνάδει με τις προσωπικές επιδιώξεις του συγκεκριμένου μέλους σχετισμένες με τις επιδιώξεις της ομάδας του.

Η βασική και λάθος START UP αντίληψη πάνω στην οποία στηρίζεται το παλιότερο μοντέλο ηγεσίας που κυριαρχεί στην πράξη, προσδιορίζεται από τον ορισμό του μάνατζμεντ : «getting the work done through others». Καθόσον αυτή η αντίληψη θεωρεί τον ηγέτη της ΟΜΑΔΑΣ ως ήρωα , ο οποίος είναι ουσιαστικά η «ατμομηχανή» που τραβά την ομάδα.

Η σύγχρονη αντίληψη επιβάλλει ο ηγέτης να δημιουργήσει ηγέτες και όχι οπαδούς μέσα στην ομάδα ώστε να επιτευχθούν τα μέγιστα στην αποδοτικότητα τόσο ομαδικά όσο και ατομικά. Εκείνο λοιπόν το μέλος που έχει ηγετικό ρόλο σε μια ομάδα μπορεί να καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τη δυναμική της και συνεπώς την αποτελεσματικότητά της. Ένας τέτοιος ηγέτης περισσότερο από ποτέ παίζει ρόλο mentor και coacher.


Είναι κοινός επιχειρηματικός τόπος ότι ο βασικός στόχος για κάθε ομάδα σήμερα είναι η υψηλή αποδοτικότητα, αλλά το πώς ορίζεται η αποδοτικότητα εξαρτάται από την περίπτωση και το στόχο που έχει κάθε ομάδα αρχικά αλλά επίσης  και από τον ατομικό και προσωπικό στόχο των μελλών της ομάδας. Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι το πώς κρίνεται η απόδοση. Συχνά η απόδοση κρίνεται μονομερώς από τον ηγέτη της ομάδας. Είναι λοιπόν ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ πρώτον να υπάρχει εξαρχής ένα σωστό, τίμιο, ισόνομο σύστημα αξιολόγησης της αποδοτικότητας και φυσικά η ομάδα να αποδέχεται το σύστημα αυτό τόσο συλλογικά όσο και ατομικά.

Προφανώς λοιπόν χρειάζεται ένας ηγέτης στην ομάδα μόνο που αν αυτός μετατραπεί σε αρχηγό, αντί για mentor και coacher τότε η ομάδα μετατρέπεται σε κοπάδι. Και αυτό δεν είναι μια υπερβολή αλλά μια απλή περιγραφή για τη λεπτή διαχωριστική γραμμή που χωρίζει τον ηγέτη από τον αρχηγό, και αντίστοιχα τα εξαιρετικά αποτελέσματα από την απλή «υπαλληλικού» τύπου αποδοτικότητα.



Η υψηλή απόδοση δεν μπορεί δυσανάλογα να επιβαρύνει ατομικά το κάθε μέλος της ομάδας. Το να ηγείται κάποιος μιας ομάδας είναι «τέχνη» θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος και στηρίζεται απόλυτα όχι στις εντολές του ηγέτη αλλά στις πράξεις του και στο παράδειγμα που δίνει στα μέλη της ομάδας του.

Το να έχει κάποιος ανώτερη  ιεραρχικά θέση συνήθως στις κλασσικές επιχειρήσεις δεν σημαίνει ότι είναι ικανός να ηγείται μιας ομάδας και πολύ περισσότερο δεν σημαίνει ότι μπορεί να επιτύχει τη ζητούμενη παραγωγικότητα.

Ο ηγέτης χρειάζεται να διαθέτει  εμπειρία και γνώσεις για το επιχειρηματικό αντικείμενο με το οποίο δραστηριοποιείται η ομάδα του και όχι γενικές επιστημονικές ή θεωρητικές γνώσεις.
Ένας τέτοιος ηγέτης χρειάζεται « χάρισμα» όπως το χάρισμα της παρακίνησης, την κατανόηση, το να είναι ενεργός ακροατής, να μπορεί να προσδιορίζει εφικτούς στόχους και να αναδεικνύει τον καλύτερο εαυτό σε κάθε μέλος της ομάδας. Το σημαντικότερο όμως χαρακτηριστικό που θα πρέπει να έχει ένας ηγέτης είναι η ικανότητα του να δίνει feedback σε πραγματικό χρόνο .



Η ουσία λοιπόν της πρακτικής ηγετικής συμπεριφοράς σε μία φράση είναι η δημιουργία και υλοποίηση του οράματος του ηγέτη συνδυασμένη μέσα από καθημερινούς στόχους με τις ανάγκες και την «καθημερινότητα» κάθε μέλους της ομάδας.

Ο ηγέτης  πρέπει να έχει τρόπους να διαχειρίζεται τις λειτουργίες που αφορούν την παρακολούθηση, τη διαχείριση των αλλαγών και των πιέσεων του περιβάλλοντος που δέχεται η ομάδα και να έχει ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΙ τα μέλη στην αναζήτηση εναλλακτικών. Ο ηγέτης έχει ικανότητες που βελτιώνουν εκείνες τις λειτουργίες που αφορούν άμεσα την υλοποίηση ων στόχων ΚΑΘΕ ΜΕΛΟΥΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ αφού γνωρίζει ότι αυτό είναι το ουσιαστικό εργαλείο υλοποίησης και του δικού του στόχου.

Με πολύ απλά λόγια ο ηγέτης πρέπει να διαθέτει εκπαίδευση,  κόπο, χρόνο και συναισθηματική νοημοσύνη για να βρίσκει τρόπους που θα βελτιώσουν την ανάπτυξη και τη συνοχή της ομάδας μέσα από την ικανοποίηση και ενδυνάμωση του κάθε ατόμου.



Το εργαλείο της Δημιουργικότητας και ο ρόλος του στην Λειτουργία των Ομάδων



Η δημιουργικότητα κατά κύριο λόγο αφορά το ταλέντο, την πρωτοτυπία τον όχι ιδιαίτερα συνηθισμένο συνδυασμό ιδεών. Εδώ όμως αναφερόμαστε στη δημιουργικότητα ως προς την λήψη αποφάσεων στα πλαίσια μιας επιχειρηματικής ομάδας, άρα ένας τέτοιος ορισμός είναι πολύ ευρύς.

Μέσα από την οπτική γωνία του ΗΓΕΤΗ μιας ομάδας  όπως αναλύθηκε παραπάνω, τότε δημιουργικότητα είναι η σύλληψη πρωτότυπων και μοναδικών εναλλακτικών τρόπων για εκπαίδευση, παρακίνηση, λύση προβλημάτων και επίτευξης προσωπικών στόχων των μελών της ομάδας.

Σημαντικό θέμα όμως είναι τι κάνει κάποιον εναλλακτικό τρόπο, δημιουργικό, αφού ως γεγονός μόνο ότι μια ιδέα είναι ασυνήθιστη ή διαφορετική, δεν είναι απαραίτητα  απόδειξη ότι είναι δημιουργική ή καλύτερη καθόσον θα μπορούσε να δείχνει επίσης, κάτι ανεφάρμοστο που τελικά μπορεί να λειτουργήσει μειωτικά για την αποδοτικότητα της ομάδας.


Ο ηγέτης διαθέτει ό ίδιος και εκπαιδεύει την ομάδα στην πρωτογενή πρακτική δημιουργικότητα που υπόκειται σε 4 απλές σταθερές:
  1. Στην πλήρη αντίληψη και κατανόηση  του προβλήματος
  2. Στο στάδιο της ετοιμασίας για αντίδραση.
  3. Στο στάδιο της έμπνευσης για αποδοτικότερα βήματα αντίδρασης.
  4. Στο στάδιο της διευθέτησης του προβλήματος
Η σχέση μεταξύ της Δημιουργικής Προσπάθειας με την Παραγωγική Διαδικασία

Οι παράγοντες που οδηγούν σε μεγαλύτερη δημιουργικότητα σε άτομα και σε ομάδες είναι καλό είναι να διαχωρίζονται μεταξύ εκείνων της «δημιουργικής προσπάθειας» με εκείνους της «παραγωγικής εργασίας».


Ο ηγέτης αναγνωρίζει και καλλιεργεί τα χαρακτηριστικά των δημιουργικών ατόμων της ομάδας
Τα δημιουργικά άτομα διαφέρουν από τα λιγότερα δημιουργικά σε έναν αριθμό χαρακτηριστικών που συνήθως δεν σχετίζονται απευθείας με τη νοημοσύνη.
Διεθνείς έρευνες καταδεικνύουν πως οι χαρακτηριστικές ιδιότητες των δημιουργικών ανθρώπων είναι οι εξής:
  • Αυξημένη Ευαισθησία του περιβάλλοντος και των συναισθημάτων των άλλων
  • Αυξημένη Πνευματική προσαρμοστικότητα και ευελιξία
  • Αυξημένη δυνατότητα και Ανεξαρτησία κρίσης
  • Λογική Ανοχή αμφιβολίας
  • Αυξημένη Ικανότητα ανάλυσης του προβλήματος στα συστατικά του
  • Αυξημένη Ικανότητα σύνθεσης
Τόσο οι άνθρωποι όσο οι ομάδες αλλά και οι επιχειρήσεις έχουν προσωπικότητα οπότε σε μερικές περιπτώσεις επιτρέπουν αναζητήσεις, αποκλίσεις και ανατροπές των «γνωστών», σε αντίθεση με εκείνες τις περιπτώσεις που ανταμείβουν τους ανθρώπους και τις ομάδες τους εφόσον «κάνουν τα πράγματα» απόλυτα σύμφωνα με τους κανόνες της επιχείρησης.



Η δημιουργική δραστηριότητα επηρεάζεται πολύ από το είδος του ψυχολογικού κλίματος μέσα στο οποίο εργάζεται ένα άτομο και κατ επέκταση και η ομάδα στην οποία ανήκει.

Δημιουργικέ Ομάδες που απαρτίζονται από Δημιουργικά άτομα  με ευρύτητα γνώσεων και εμπειρίας εφόσον λειτουργούν σε περιβάλλον που παρέχει υποστήριξη ευνοούν την ανταπόκριση στις προκλήσεις, την προσαρμοστικότητα στις αλλαγές, και κυρίως στην ατομική και ομαδική αποδοτικότητα.

Εδώ διακρίνεται η «ασφάλεια του ατόμου» να μην είναι ανοικτό σε δημιουργικότητα και καινοτομία προτιμώντας «την πεπατημένη» σε αντίθεση με την έννοια «της ασφάλειας της ομάδας» όπως αυτή διδάσκεται στο Harvard University όπου η ηγεσία δημιουργεί τις προϋποθέσεις για Δημιουργικότητα και καινοτομία. Και γιατί θα αναρωτηθεί κάποιος είναι τόσο σημαντική η δημιουργικότητα? Διότι αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα εργαλεία αντιμετώπισης της επιχειρηματικής πίεσης.




Στο Harvard University έρευνες έδειξαν ότι καινοτομούμε καλύτερα κάτω από πίεση. Για παράδειγμα, εταιρείες με μικρό μερίδιο αγοράς στο κύριο προϊόν τους είναι πιο πιθανόν να αναπτύξουν προϊόντα δηλαδή να καινοτομήσουν εξαιτίας της ανάγκης τους να καταλάβουν μία καλύτερη θέση στην αγορά. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για ομάδες που προσπαθούν συλλογικά να επιτύχουν έναν στόχο μέσα από την επίτευξη των ατομικών στόχων των μελών της ομάδας.