Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2013

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΣΙΑΣΜΟΣ

































Start Up Επιχειρηματικότητα και Στρατηγικός σχεδιασμός



Ο ρόλος του Στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδιασμού είναι πρωτεύουσας σημασίας σε κάθε νέα ή υπάρχουσα επιχειρηματική δραστηριότητα.

Παρόλο που φαίνεται λογικό σαν κίνηση και ως ανάγκη, ειδικά στην χώρα μας, ο "στρατηγικός και επιχειρηματικός σχεδιασμός" όπως ονομάζεται, μπαίνει συνήθως σε δεύτερη μοίρα στο "επιχειρείν" του σήμερα.


Αυτό συμβαίνει για διάφορους λόγους όπως κυρίως είναι η βιασύνη να στηθεί άμεσα μία επιχείρηση, η ανάγκη εισοδήματος αλλά και η "τυφλή" και παροπλισμένη  εμπιστοσύνη σε πρακτικές και μεθόδους που αν και απαρχαιωμένες, εμφανίζονται ως να έχουν με το μέρος τους την λεγόμενη "αποστροφή στο ρίσκο", κάτι που αποτελεί κυρίαρχη και  χαρακτηριστική ανάγκη ειδικά του νέου σύγχρονου επιχειρηματία.

Ένα από τα Start up βήματα που συνήθως  κάνει ένας νέος επιχειρηματίας ή μία καινούρια εταιρεία είναι να δημιουργήσει ένα υποτυπώδες πλάνο βάση του οποίου θα κινηθεί και θα προσπαθήσει να αναπτυχθεί για να πετύχει τους στόχους που έχει θέσει.

Στην Ελλάδα ένας από τους τομείς ο οποίος χαρακτηρίζεται από έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού είναι σίγουρα ο τομέας των Start up επιχειρήσεων. Είναι όμως και ο τομέας που δέχτηκε ίσως το μεγαλύτερο πλήγμα αυτά τα τελευταία χρόνια  στην Ελλάδα που η παγκόσμια και τοπική κρίση έχει χτυπήσει κόκκινο, αφού είναι ο τομέας που είναι απόλυτα απαραίτητος.


Κάθε συγκεκριμένη μέθοδος και εργαλείο, ενσωματώνοντας τη σύγχρονη διαχείριση που προέκυψε από διαδικασίες Στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδιασμού επιδιώκει μια τρισδιάστατη προσομοίωση του κύκλου ζωής  κάθε φάσης ανάπτυξης της επιχείρησης, δίνοντας έτσι νόημα στον στρατηγικό σχεδιασμό στα πλαίσια κάθε νέας επιχειρηματικότητας.

Οι Start Ups που αποφάσισαν να εφαρμόσουν την διαδικασία του Στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδιασμού, αν δεν το  είχαν κάνει, θα αντιμετώπιζαν προβλήματα στους παρακάτω τομείς:
  • Ατελή σχεδιασμό στο πλαίσιο, στην δομή, στην στοχοθέτηση και στην υλοποίηση.
  • Χρονοβόρο και χωρίς κριτήρια και παραμέτρους προσδιορισμό όλων των ενεργειών.
  • Ασυμβατότητα προγραμματισμού και ενεργειών υλοποίησης για επίτευξη στόχων
  • Έλλειψη συντονισμού μεταξύ επειγόντων και σημαντικών ενεργειών ανάπτυξης.
  • Αναγκαστικές διορθωτικές κινήσεις λόγω των παραπάνω οι οποίες οδηγούν σε:
    • Αύξηση του κόστους με ταυτόχρονο χάσιμο χρόνου.
    • Καθυστέρηση αποπεράτωσης κάθε επιχειρηματικού σταδίου.
    • Μείωση της ποιότητας του τελικού προϊόντος.




Εντέλει, με την υιοθέτηση αρχών και εργαλείων Στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδιασμού κατέληξαν μέσω της γρήγορης και άμεσης ενσωμάτωσης τους στον κύκλο των καθημερινών εργασιών τους όχι μόνο να μειώσουν τα προαναφερθέντα προβλήματα, αλλά και να καρπωθούν οφέλη όπως τα παρακάτω:
  • Μείωση του χρόνου κάθε σταδίου εξέλιξης έως και 80%.
  • Μείωση του κόστους διόρθωσης λαθών έως και 40%.
  • Μείωση του αρχικού χρόνου σημαντικών ενεργειών έως και 10%.
  • Μείωση του χρόνου αποπεράτωσης των επειγόντων ενεργειών έως και 7%.
  • Ελαχιστοποίηση των προβλημάτων συντονισμού έως και 79%.
  • Βελτίωση ανάπτυξης μεταξύ των παραγόντων εξέλιξης του start Up έως και 75%.
  • Αύξηση της αξίας των ενεργειών που κατεγράφησαν ως διαχειριστικό «σύστημα» επίτευξης στόχου.

Η Start Up λογική τύπου κάνουμε τα πάντα με τον φθηνότερο τρόπο και χρήση ανειδίκευτης διαχείρισης δεν προοιωνίζει ιδιαίτερα σοβαρά αποτελέσματα ή επιτυχία.
Οι περισσότεροι Start Ups μη έχοντας γνώση των λεπτομερειών των θεμάτων που πρέπει να επιλυθούν αλλά και να επιλύονται συνέχεια ψάχνουν φτηνές λύσεις χωρίς ιδιαίτερη, και σίγουρα όχι πιστοποιημένη εξειδίκευση. Αντίθετα, στις χώρες του εξωτερικού, ακόμα και για τον χειρισμό θεωρητικά απλών θεμάτων, απαιτείται έκαστος να έχει την απαραίτητη ειδίκευση ώστε να θεωρηθεί κατάλληλος υποψήφιος και να αναλάβει με ευθύνη το συγκεκριμένο κομμάτι ενώ έχει σχεδιασθεί και ο τρόπος παρακολούθησης και αξιολόγησης των αποτελεσμάτων του.



Ακόμα όμως και αν παραβλέψουμε τα παραπάνω, κάποιοι Start Ups συνηθίζουν να θυσιάζουν το μακροπρόθεσμο όφελος στο βωμό της όποιας βραχυπρόθεσμης εξοικονόμησης. Το σκεπτικό τους είναι το εξής: Δεν διαθέτω αυτή τη στιγμή το κεφάλαιο για να εκπαιδευτώ, επιμορφωθώ ή και εξειδικευτώ πάνω σε μία διαδικασία ή μια σειρά διαδικασιών η οποία θα μου μειώσει μελλοντικά λειτουργικά λάθη και κόστη.

Αν και οι στατιστικές έρευνες που έχουν γίνει γύρω από τα αποτελέσματα του Στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδιασμού  έχουν παρουσιάσει εκπληκτικά αποτελέσματα, η τεχνολογία αυτή είναι άγνωστη στους κύκλους ενός μεγάλου αριθμού Start Ups.

Πάντως πρόσφατη έρευνα στην Ελλάδα έδειξε πως ακόμα και απόλυτα εξειδικευμένοι σε κάποιον τομέα Start Ups αναγνωρίζουν σε βαθμό άνω του 90% την αξία και την ανάγκη εκπαίδευσης ή και επιμόρφωσης σε θέματα Στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδιασμού για την επιτυχία της Νέας τους επιχειρηματικής δραστηριότητας.


Αυτό είναι ενδεικτικό στις συνήθεις Start Up νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες, είτε έλλειψης, είτε πλήρους απουσίας στρατηγικού σχεδιασμού, εξαιτίας της οποίας οποιαδήποτε προσπάθεια σωστής επιχειρηματικής ανάπτυξης αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και μειώνει απόλυτα τις δυνατότητες επιτυχίας.
Ο στρατηγικός και επιχειρηματικός σχεδιασμός τελικά είναι μία διαδικασία η οποία πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι κάθε Start Up επιχείρησης ανεξαρτήτως του επαγγελματικού ή παραγωγικού τομέα στον οποίο κατατάσσεται.


Προφανώς υπάρχουν οι θεμελιώδεις αρχές του Στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδιασμού, όπως αυτές θα αναφερθούν σε ξεχωριστή μας ανάρτηση,  αλλά είναι σημαντικό κάθε Start Up υποψήφιος Νέος επιχειρηματίας να βρίσκει και να επιμορφώνεται στις πρακτικές, αναγκαίες και άμεσα εφαρμόσιμες δομές και διαδικασίες για την επιχείρηση του (και όχι σε γενικές και θεωρητικές  αρχές) ώστε να μεγιστοποιεί την πιθανότητα επιτυχίας του από τα πρώτα κιόλας βήματα του.

   
                                                                            Κυρίαρχες
Start Up έννοιες:  

                           Στρατηγική                             Διαχείριση  και Στρατηγικός                          Σχεδιασμός

Ο Αϊνστάιν διατύπωσε πως "η αναγνώριση του προβλήματος είναι το πρώτο βήμα προς την επίλυσή του".

Η  βαθύτερη επίγνωση των παραμέτρων που συνήθως χαρακτηρίζουν ένα πρόβλημα, αλλά και η γενικότερη δυνατότητα ξεκάθαρου προσδιορισμού των παραμέτρων του πρέπει να είναι, και είναι, από τις κυριότερες ανησυχίες ενός START UP νέου επιχειρηματία.

 Η γνώση της  διαφοράς και η σωστή χρήση δύο κυρίαρχων εννοιών οι οποίες αποτελούν τα θεμέλια για να χτίσει σωστά και με επιτυχία την επιχείρησή του είναι το πρώτο και σημαντικότερο βήμα για την κατάκτηση της κορυφής.

Κάθε επιχείρηση, για να κάνει τα πρώτα βήματά της στον επαγγελματικό τομέα στον οποίο θέλει να δραστηριοποιηθεί, να αναπτυχθεί και να προωθήσει σωστά το προϊόν ή την υπηρεσία την οποία παρέχει πρέπει να δημιουργεί υποχρεωτικά το "επιχειρηματικό πλάνο" της.



Το πλάνο αυτό έχει τρείς διαστάσεις αφού καταγράφει ενέργειες, χρόνο και στόχο για την κάθε μία. Ενώ μπορεί να προστεθεί και η τέταρτη παράμετρος που είναι το κόστος.
Αυτό το πλάνο αποτελεί  τον οδηγό ενεργειών και διαδικασιών για την σωστή οργάνωση, εκτέλεση και επίτευξη των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων που έχει θέσει.

Προφανώς το πλάνο αυτό δεν φτιάχνεται μια φορά στην αρχή και κατόπιν μένει έτσι. Ας θεωρηθεί όχι σαν πλάνο αλλά  σαν το σύνολο των οργάνων που έχει μέσα ένας θάλαμος διακυβέρνησης ενός σύγχρονου αεροσκάφους συμπεριλαμβάνοντας όμως και το σχέδιο πτήσης.



Βρισκόμαστε στο σημείο Α. Φτιάξαμε ένα σχέδιο πτήσης για να πάμε στο σημείο Β. Το όχημα μεταφοράς μας είναι το συγκεκριμένο αεροπλάνο. Εμείς το κυβερνάμε για να πάει από το σημείο Α στο σημείο Β. Για να τα καταφέρουμε πρέπει το όχημα που θα μας πάει εκεί που θέλουμε να έχει τις προδιαγραφές να το κάνει. 

Πρέπει να έχουμε σωστό σχέδιο πτήσης. Και πρέπει να έχουμε όλα εκείνα τα όργανα που κοιτώντας τα συνέχεια παρακολουθούμε και την κατάσταση του οχήματος που μας μεταφέρει και την πορεία μας καθόσον πηγαίνουμε εκεί που έχουμε προγραμματίσει.




Για ποιο πράγμα είμαστε απόλυτα βέβαιοι? Για τις συνεχείς αλλαγές συνθηκών που θα συναντήσουμε. Και πάλι η γνώση των παραμέτρων και των δυνατοτήτων του οχήματος μεταφοράς συνδυασμένη με την γνώση του σχεδίου πτήσης και με αξιολόγηση των πραγματικών συνθηκών που μας δίνουν τα όργανα παρακολούθησης κάθε στιγμή μας επιτρέπουν να λάβουμε αποφάσεις ενεργειών που απαιτούνται για να φτάσουμε στον προκαθορισμένο προορισμό μας.





Μπορεί να φανταστεί κάποιος ένα όχημα μεταφοράς για το οποίο δεν γνωρίζουμε τις δυνατότητες του, μαζί με απουσία ή με ένα σχέδιο πτήσης που δεν καθορίζει ακριβώς την διαδρομή που θέλουμε να ακολουθήσουμε συνδυασμένα με ένα θάλαμο διακυβέρνησης που δεν έχει κανένα όργανο παρακολούθησης? Πόσο μακριά πιστεύετε ότι θα φτάσουμε??

Η διαχείριση λοιπόν ή όπως το λέμε στα Ελληνικά Management είναι κυρίως γνώση αλλά και «τέχνη» που  βασίζεται σε επιμόρφωση και πρακτική εξειδίκευση για την σωστή χρήση εργαλείων, οργάνων, τεχνικών και διαδικασιών και δημιουργία και υλοποίηση επιχειρηματικών πλάνων μέσα από τα οποία διασφαλίζεται η επιτυχία.

Επειδή όμως η "τέχνη" του management  δηλαδή της διαχείρισης των παραπάνω επιχειρηματικών πλάνων αλλάζει συνεχώς ακολουθώντας τις ραγδαίες αλλαγές που συντελούνται σε όλα τα επιχειρηματικά  επίπεδα εξ αυτού γεννάται η ανάγκη της απόλυτης αποκωδικοποίησης των δομών, των πλαισίων και των διαδικασιών.



Κάθε Start Up νέα επιχειρηματικότητα προαπαιτεί από τα αρχικά της στάδια διαμόρφωση του σχεδίου ανάπτυξης της επιχείρησης: την στρατηγικής διαχείρισης (strategic management) και το στρατηγικό σχεδιασμό (strategic planning).

 Παρατηρείται όμως μία σύγχυση μεταξύ δύο πολύ απαραίτητων και ουσιαστικών διαδικασιών στα πλαίσια της διαμόρφωσης του σχεδίου ανάπτυξης μίας επιχείρησης: της στρατηγικής διαχείρισης (strategic management) και του στρατηγικού της σχεδιασμού (strategic planning).

Ίσως να φαίνεται πως αυτή είναι μια  λεπτομέρεια , ή ότι είναι ψιλά γράμματα όσον αφορά το στήσιμο και την επιτυχή ανάπτυξη μιας εταιρείας, αλλά για να εξελιχθεί, μα και καθώς αυτή εξελίσσεται, πρέπει να υπάρχει μία ξεκάθαρη δομή ιεράρχησης  ως προς την διαδικασία της οριοθέτησης στόχων και της λήψης αποφάσεων εντός αυτής, ώστε να δουλεύει ως ένας «αυτοτελής οργανισμός απόδοσης αποτελεσμάτων».





Ας εξετάσουμε λοιπόν το μεγαλύτερο από τα δύο, τη στρατηγική διαχείριση μιας επιχείρησης. Η στρατηγική διαχείριση μιας επιχείρησης είναι υπεύθυνη για τους στόχους, την κατανομή των πόρων, τον χρόνο και την γενικότερη απόδοση της.

Τέτοιου είδους  αποφάσεις και ενέργειες μπορεί να αποτελούν τον πρωταρχικό ορισμό ενός στόχου όπως π.χ. την προώθηση υπηρεσίας ή συγκεκριμένου αριθμού κομματιών κάποιου προϊόντος μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους ή την αύξηση των ετήσιων κερδών κατά 20% μέχρι το τέλος του έτους ή αντίστοιχα την μείωση κατά 10% του κόστους.

Τέτοιες λοιπόν αποφάσεις είναι η κορυφή του παγόβουνου αφού κάτω από αυτές κρύβεται ένα υποσύνολο κατευθυντήριων σχεδιασμών, παραμέτρων και δευτερευόντων ενεργειών και αποφάσεων οι οποίες στοχεύουν στο να δώσουν όλες τις απαραίτητες  πληροφορίες και το υλικό που χρειάζονται για να επιτευχθούν τα επιθυμητά αποτελέσματα όταν έρθει το πλήρωμα του προκαθορισμένου χρόνου.

Όλο αυτό το υποσύνολο αποτελεί ουσιαστικό κομμάτι του στρατηγικού σχεδιασμού. Με απλά δηλαδή λόγια, είναι τα απαραίτητα κομμάτια του πάζλ που ορίζουν την συνολική λειτουργική στρατηγική μιας επιχείρησης.




Ως παράδειγμα, δύο από αυτά τα κομμάτια μπορεί να είναι: το πρώτο, μία προωθητική καμπάνια ενημέρωσης και «μόρφωσης» υποψηφίων πελατών ή χρηστών αυτού που διαθέτουμε ως υπηρεσία ή  προϊόν μας και δεύτερο η αγορά ενός φθηνότερου, αλλά εξίσου αποτελεσματικού υλικού, για την γραμμή παραγωγής μιας υπηρεσίας μας ή ενός προϊόντος μας.

Σε αυτό το στάδιο βέβαια, το ποιος και πως παίρνει τις αποφάσεις για της κινήσεις που πρέπει να κάνει η επιχείρηση εξαρτάται από το πώς έχει στρατηγικά διαμορφωθεί η ιεραρχική δομή και ποιες και σε τι βαθμό ελευθερίες είναι εφικτές ή διαθέσιμες κατά την ώρα της λήψης απόφασης.
Ο στρατηγικός λοιπόν σχεδιασμός κυρίαρχα περιλαμβάνει τις διαδικασίες, αποφάσεις, κινήσεις και βήματα που έχει προκαθορίσει και ακολουθεί η Start Up επιχείρηση για να επιτύχει τους στόχους της. Πώς όμως έχει θέσει τους στόχους της? Τους στόχους της που έχει θέσει στα πλαίσια της στρατηγικής της διαχείρισης.  



Με απλά  λόγια όλα τα παραπάνω είναι απαραίτητα συστήματα για να διαγνώνεται καταρχήν  πως υπάρχει ένα ξεκάθαρο ορόσημο για το πού βρίσκεται η επιχείρηση στο εκάστοτε χρονικό σημείο αλλά και απόλυτα πρακτικά εργαλεία χρήσης για το πώς θα αποκτήσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αγορά ώστε να κατακτήσει την κορυφή του χώρου στον οποίο ειδικεύεται μέσα από την επίτευξη στόχων.



Στρατηγική διαχείριση λοιπόν είναι το σύνολο των «εργαλείων» που εστιάζει στους επιθυμητούς στόχους που θέτει μία επιχείρηση από την πρώτη στιγμή και εξακολουθεί να θέτει κατά την διάρκεια του κύκλου ζωής της κατά την έννοια διεκδίκησης μεριδίου αγοράς.
Ενώ Στρατηγικός σχεδιασμός είναι ο σχεδιασμός, η χάραξη και οι ενέργειες προσδιορισμού του δρόμου που θα ακολουθηθεί ώστε να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι. 


Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2013




 ΝΕΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ

Η     Α Π Ο Φ Α Σ Η

Στην Ελλάδα σήμερα έχουμε πλέον χωρισθεί σε 2 κατηγορίες. 

Α. Στην πρώτη κατηγορία που ανήκει ενα σημαντικό ποσοστό των Ελλήνων που αγανακτούν δίκαια με όσα συμβαίνουν γύρω τους και πιστεύουν ότι  πρέπει αλλά δεν μπορούν να κάνουν τίποτα. 

Β. Στην δεύτερη κατηγορία που αφορά ένα επίσης σημαντικό ποσοστό Ελλήνων που επίσης αγανακτούν δίκαια αλλά πιστεύουν ότι πρέπει και μπορούν να κάνουν κάτι άμεσα για να βελτιώσουν την κατάσταση τους.

Ποιά κατηγορία τελικά έχει δίκιο???
Όσο και αν φανεί παράξενο και οι δυό κατηγορίες έχουν δίκιο. Το τι θα συμβεί στην κάθε κατηγορία έχει απόλυτη σχέση με την "Θεμελιώδη Πεποίθηση" που πρεσβεύει η κάθε κατηγορία.



Υπάρχουν αρκετοί που είτε κινδυνεύουν να χάσουν ή έχουν πλέον χάσει την μισθωτή  εργασία εξαρτημένης σχέσης που είχαν. Παρόλα αυτά, παρόλο δηλαδή που έχουν πλήρη και προσωπική άποψη των αλλαγών που συντελούνται, εξακολουθούν να αναζητούν παρόμοια εργασία. Ελάχιστοι εξ αυτών που πρόκειται να βρούν τέτοια μορφή εργασίας στο μέλλον ανακαλύπτουν πως το εργασιακό μοντέλο με το οποίο θα εργαστούν είναι εντελώς καινούργιο. 

Κυρίαρχα συστατικά του καινούργιου μοντέλου είναι 1.η έλλειψη οποιασδήποτε "εξασφάλισης" της θέσης τους, 2, σημαντικά μειωμένος μισθός σε σχέση με προηγούμενες θέσεις, 3. πλήρης σύνδεση της συνεχούς αποδοτικότητας τους σε σχέση με τις απολαβές τους, 4. απόλυτη διαθεσιμότητα σε ώρες και μέρες που εξυπηρετούν τις ανάγκες της επιχείρησης που τους προσέλαβε, 5. μειωμένες ασφαλιστικές εξασφαλίσεις, 6. απροσδιόριστες έως ανύπαρκτες προοπτικές εξέλιξης, και 7. ακόμα ποιό απροσδιόριστες προοπτικές συνταξιοδότησης.



Παρόλα αυτά υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό ανθρώπων που αντιλαμβάνονται πως αν αντιμετωπίσουν ακριβώς τις ίδιες προϋποθέσεις και συνθήκες, δηλαδή 1.την έλλειψη οποιασδήποτε "εξασφάλισης" της θέσης τους, 2, έναν αρχικά σημαντικά μειωμένος μισθός σε σχέση με προηγούμενες θέσεις, 3. την πλήρης σύνδεση της συνεχούς αποδοτικότητας τους σε σχέση με τις απολαβές τους, 4. την απόλυτη διαθεσιμότητα σε ώρες και μέρες που εξυπηρετούν τις ανάγκες της επιχείρησης , 5. τις μειωμένες ασφαλιστικές εξασφαλίσεις, τότε μπορούν να δοκιμάσουν κάτι δικό τους.





Η νέα Επιχειρηματική Δραστηριότητα είναι  τελικά θέμα επιλογής.  Και η επιλογή αυτή εφόσον γίνει οδηγεί υποχρεωτικά στην ΑΠΟΦΑΣΗ εκείνων που επιθυμούν να κάνουν κάτι. Η απόφαση είναι ο συνδετικός κρίκος με την ΔΕΣΜΕΥΣΗ των ενδιαφερομένων απέναντι στον εαυτό τους και στο μέλλον τους. Έχοντας λοιπόν Επιλογή, Απόφαση και Δέσμευση έρχεται και η λογική της "ΠΡΩΤΗΣ ΠΡΟΤΑΙΡΕΟΤΗΤΑΣ" που δεν είναι άλλη από το να αντιμετωπισθούν όλα τα εμπόδια και οι δυσκολίες που θα προκύψουν ώστε οι ενδιαφερόμενοι να επιτύχουν τους στόχους τους.


Όλα όμως ξεκινάνε από την ανάγκη ΑΛΛΑΓΗΣ. Οι συνθήκες λοιπόν είναι συγκεκριμένες αλλά οι αποφάσεις των ανθρώπων είναι διαφορετικές. Γιατί??? Διότι προφανώς κάθε άνθρωπος έχει δικό του σύστημα ανάλυσης των συνθηκών και δικό σύστημα αξιολόγησης των αλλαγών και των δυνατοτήτων του.


Ο κυριότερος ανασταλτικός παράγοντας για μια νέα αρχή σχετίζεται απόλυτα και ευθέως ανάλογα με τον φόβο. Ο φόβος δεν είναι μια παράλογη έννοια αλλά αυτό που είναι σχετικά άγνωστο είναι ότι ο φόβος είναι μια διαχειρίσιμη έννοια. Παράδειγμα: Φοβάμαι το σκοτάδι σημαίνει ότι φοβάμαι αυτά που ΝΟΜΙΖΩ οτι κρύβονται μέσα στο σκοτάδι.  Κάνοντας το όσο ποιο απλό γίνεται εκείνο που πρέπει να γινει αντιληπτό είναι ότι υπαρχει η πραγματική συνθήκη δηλαδή το σκοτάδι αλλά το μέγεθος του φόβου είναι απόλυτα προσωπικό και θα εξαρτηθεί από το πλήθος και το είδος όλων όσων ΝΟΜΙΖΩ ότι κρύβονται στο σκοτάδι.



Οι συνθήκες της αγοράς είναι γνωστές αλλά ο φόβος, οποιουδήποτε να ξεκινήσει μια Νέα Επιχειρηματική δραστηριότητα, εμπεριέχει έναν αριθμό διαφορετικών φόβων που ο καθένας είναι σημαντικός στην λήψη απόφασης. 
Πρώτος φόβος: ο φόβος της αποτυχίας λόγω συνθηκών. 
Δεύτερος φόβος: ο φόβος της αποτυχίας λόγω έλλειψης γνώσης του αντικειμένου της Νέας επιχειρηματικής δραστηριότητας. 
Τρίτος φόβος: ο φόβος της αποτυχίας λόγω ανυπαρξίας αρχικού κεφαλαίου επένδυσης. 
Τέταρτος  φόβος: ο φόβος της αποτυχίας λόγω έλλειψης αυτοπεποιθησης  ως προς αν μπορώ να το κάνω εγώ αυτό. 
Πέμπτος φόβος: ο φόβος της αποτυχίας λόγω ηλικίας, φύλου, γραμματικών γνωσεων, διαφορετικού επιστημονικού αντικειμένου, προϋπηρεσίας ή εμπειρίας.


Ας δούμε όμως όλα αυτά αλλά μέσα απο μια διαφορετική οπτική γωνία.
Ας δεχτούμε ότι θα ασχοληθούμε με μια Νέα επιχειρηματική δραστηριότητα δεχόμενοι μόνο μια και μοναδική προυπόθεση. Η μοναδική προϋπόθεση είναι να αποδεχτούμε ότι δεν υπάρχει Ο ΦΟΒΟΣ ΤΗΣ ΑΠΟΤΥΧΙΑΣ.  Η αποδοχή αυτής της προϋπόθεσης απελευθερώνει χώρο στο μυαλό και στην ενέργεια μας για να τα στρέψουμε σε ποιό σημαντικά πράγματα.



Ένα απο τα σημαντικότερα που πρέπει να καθορίσουμε είναι ποιά Νέα Επιχειρηματική Δραστηριότητα μας παρέχει καταρχήν τα περισσότερα εχέγγυα ΜΗΔΕΝΙΚΟΥ ΡΙΣΚΟΥ ΑΠΟΤΥΧΙΑΣ. Μόλις αυτό τακτοποιηθεί περνάμε στα ουσιώδη θέματα της Νέας αυτής επιχειρηματικής Δραστηριότητας (Σε αυτό το θέμα και ειδικά στα κριτήρια επιλογής μιας Νέας επιχειρηματικής Δραστηριότητας θα επανέλθουμε αναλυτικά σε μελλοντική ανάρτηση μας.). Σε καθε νέα λοιπόν επιχειρηματική δραστηριότητα υπάρχει μια λογική διαδρομή ενεργειών που θα πρεπει να ακολουθηθεί για να επιτευχθεί η επιτυχία.

Πρωταρχικής σημασίας είναι η στοχοθέτηση μας σε σχέση με τον εαυτό μας και την Νέα επιχειρηματική δραστηριότητα.  Ενα κυρίαρχο στοιχείο στην επιτυχία της Νέας επιχειρηματικής δραστηριότητας σχετίζεται απόλυτα με την ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ των υποψηφίων. Οχι απλά σχετίζεται αλλά πιστεύουμε ότι είναι καθοριστικό για την επίτευξη στόχων, την αντιμετώπιση δυσκολιών αλλά και συνολικά για την πορεία προς την επιτυχία.


Η νεα επιχειρηματική δραστηριότητα προαπαιτεί και προϋποθέτει γνώσεις καθώς και η επιχειρηματικότητα γενικά απαιτεί ενημέρωση και εκαπαίδευση στους θεσμούς, στις διαδικασίες, στο πλαίσιο και στην εξειδίκευση εκείνων που είναι αποφασισμένοι να πετύχουν.


Η όποια πρότερη γνώση, εμπειρία και εκπαίδευση σε οποιοδήποτε αντικείμενο των υποψηφίων συνδυασμένη με τα ατομικά ταλέντα του καθενός εφόσον βρεθούν και αναπτυχθούν και οταν δρομολογηθούν μέσα απο την πρακτική εκπαίδευση προς την σωστη φορά και διεύθυνση αποτελούν σίγουρο οδηγό επιτυχίας της νέας επιχειρηματικής δραστηριότητας.



Όλα τα παραπάνω, στα μεν μάτια εκείνων που είναι αποφασισμένοι να κάνουν κάτι θα αποτελέσουν ίσως ενα έναυσμα για την επιλογή καταρχήν που χρειάζεται ώστε να παρθεί η ΑΠΟΦΑΣΗ για δράση τώρα, ενω τα ίδια στοιχεία μπορούν να αποτελέσουν έναυσμα σκέψης και δημιουργίας ερωτήσεων ακόμα και σε εκείνους που δεν είναι μεν αποφασισμένοι να δοκιμάσουν μια Νέα επιχειρηματική Δραστηριότητα αλλα δεν παύουν να αισθάνονται την ίδια ανάγκη να κάνουν κάτι για να βελτιώσουν την κατάσταση τους..

Σε κάθε ξεχωριστή  περίπτωση αυτό που διαπιστώνουμε όλοι είναι η κοινή ανάγκη να γίνει κάτι. Μόνο που γνωρίζουμε πλέον ότι αυτό το κάτι που πρέπει να γίνει δεν μπορεί και δεν θα γίνει από κάποιο "άλλο". Μπορεί και θα γίνει κάτι που θα βελτιώσει την θέση και την πραγματικότητα εκείνων που ειναι αποφασισμένοι αυτό το "κάτι " να το κανουν οι ίδιοι.






Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013

PUSH & PULL START UP FACTORS 
AND START UP COACHING





Από την Διεθνή επισκόπηση της βιβλιογραφίας προκύπτει ότι ένα από τα πιο ισχυρά επιχειρήματα υπέρ της Start Up επιχειρηματικότητας είναι η άμεση σχέση της με την ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα των εθνικών οικονομιών, κάτι που στην Ελλάδα γίνεται  πλέον επιτακτική ανάγκη.

Start Up υποψήφιοι επιχειρηματίες εμφανίζεται ως φαινόμενο πλέον να είναι τόσο άτομα επαγγελματίες ή υπάλληλοι της αγοράς χωρίς τυπικά προσόντα παρόλο που πληθαίνουν ραγδαία τα φαινόμενα αναζήτησης Start Up και από πτυχιούχους που έχουν εργασιακή εμπειρία σε εντελώς διαφορετικά αντικείμενα ή και τελειόφοιτους που ανακαλύπτουν ότι το αντικείμενο που σπούδασαν, σήμερα δεν τους παρέχει καμιά εγγύηση να επιβιώσουν.

Τα κυρίαρχα κοινά στοιχεία  όλων των παραπάνω ομάδων είναι: 1. Συνειδητοποίηση της ανάγκης να κάνουν οι ίδιοι κάτι για τον εαυτό τους, 2. Ψάξιμο επιχειρηματικού αντικειμένου με προοπτική, και 3.  Έλλειψη επενδυτικού κεφαλαίου εκκίνησης.

Πρόσφατες μελέτες έχουν καταδείξει τους βασικούς προσωπικούς και εργασιακούς παράγοντες που χαρακτηρίζονται και ως «push factors», δηλαδή παράγοντες που επηρεάζουν θετικά την μεταστροφή τόσο ετερόκλητων ατόμων ή και επαγγελματικών ομάδων στην Νέα επιχειρηματικότητα.



«PUSH FACTORS» Παράγοντες Ώθησης προς την Νέα Επιχειρηματικότητα

1-Οικονομική Δυσπραγία
2-Ύφεση
3-Απόλυση ή φόβος απόλυσης
4-Ανεργία
5-Διπλασιασμός εργατικού φόρτου με μικρότερο μισθό
6-Μηδενική επαγγελματική εξέλιξη



«PULL FACTORS» Παράγοντες Προσέλκυσης στην Νέα Επιχειρηματικότητα

1-ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ
2-ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ
3-ΚΕΡΔΗ ΒΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
4-ΑΦΕΝΤΙΚΟ ΤΩΝ ΕΑΥΤΩΝ ΤΟΥΣ
5-ΑΝΑΓΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ



«Decision Hubs»      
Παραμετροποίηση επιλογών ως προς το είδος της Νέας επιχειρηματικότητας.

Η παραμετροποίηση στις επιλογές των ενδιαφερομένων γίνεται ανάλογα της θέσης εκάστου. Με εντελώς διαφορετικά κριτήρια γίνεται για άτομα της αγοράς χωρίς τυπικά προσόντα σε σχέση με τα κριτήρια των τελειοφοίτων ή πτυχιούχων. Κοινό γνώρισμα είναι ότι στο μέγιστο ποσοστό όλοι οι ενδιαφερόμενοι γνωρίζουν ότι η Νέα Επιχειρηματική Δραστηριότητα σπανιότατα θα έχει σχέση με το εργασιακό ή γνωστικό αντικείμενο τους.
Οι επιλογές λοιπόν παραμετροποιούνται με ένα εντελώς ετερόκλητο σύνολο παραμέτρων.

.  Εργασιακή εμπειρία
.  Πρότερη επιχειρηματική εμπειρία
. Ηλικία
. Φύλο
. Ψυχολογία και βαθμός αυτοεκτίμησης.
. Ειδικότητα σπουδών
. Ειδικότητα Μεταπτυχιακού

Όλες οι παραπάνω παράμετροι καταλήγουν στην Νέα επιχειρηματικότητα κυρίως ως υποχρεωτική επιλογή ενώ λίγοι υιοθετούν την άποψη πως η επιχειρηματικότητα δεν χρειάζεται απλώς να είναι μια αναγκαιότητα με την έννοια της «τελευταίας επιλογής» αλλά μια ευκαιρία και πρόκληση που ίσως έχει να τους προσφέρει πολλά περισσότερα από ένα εισόδημα.

Όλα τα ανωτέρω ακόμα και στις καλύτερες των περιπτώσεων θα φτάσουν νομοτελειακά στο Θέμα ανάγκης ύπαρξης αρχικού κεφαλαίου επένδυσης με αποτέλεσμα ένα σημαντικό ποσοστό Νέας επιχειρηματικότητας να διακοπεί ακριβώς σε αυτό το σημείο.





Αναπτύσσεται όμως μια διαφορετική προσέγγιση ημιανεξάρτητης Νέας Επιχειρηματικότητας που καταφέρνει να ξεπεράσει το κυρίαρχο θέμα ανυπαρξίας αρχικού επενδυτικού κεφαλαίου. Στην περίπτωση αυτή όλες οι παραπάνω παράμετροι έχουν δικαίωμα συμμετοχής αφού δεν προαπαιτούνται  Εργασιακή εμπειρία, Πρότερη επιχειρηματική εμπειρία, και  Ειδικότητα σπουδών ενώ δεν παίζουν κανένα ρόλο Φύλο και Ηλικία.

Ταυτόχρονα όμως με την ανταλλαγή επένδυσης σε χρόνο αντί σε χρήμα οι νέοι υποψήφιοι Επιχειρηματίες βλέπουν να καλύπτονται και οι βασικές παράμετροι που τους προσέλκυσαν  εδώ δηλαδή: 1-ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ, 2-ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ, 3-ΚΕΡΔΗ ΒΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, 4-ΑΦΕΝΤΙΚΟ ΤΩΝ ΕΑΥΤΩΝ ΤΟΥΣ,  5-ΑΝΑΓΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ.





START UP COACHING

Ο Αγγλικός όρος coach σημαίνει  κυριολεκτικά προπονητής αλλά εδώ έχει μια εντελώς διαφορετική εφαρμογή.  Ας δούμε τι δεν είναι ο Coach, δεν είναι απλά ένας απλός facilitator, Motivator ή Supervisor. To Coaching μελετά, εφαρμόζει και τροποποιεί μοντέλα, πρακτικές μεθόδους και τεχνικές απόλυτα σχετικές και συνυφασμένες με το αντικείμενο του Start Up που θα ενδυναμώσουν και θα κινητοποιήσουν ατομικά και ομαδικά τους υποψήφιους Νέους Επιχειρηματίες.

Monitoring & Coaching

Ο Coach  είναι ο απόλυτα έμπειρος γνώστης ενός αντικειμένου που θα μεταδώσει την εμπειρία του. Σε μια ομάδα ή ένα άτομο Νέων υποψήφιων Επιχειρηματιών o Coach  είναι ο έμπειρος και επιτυχημένος Επιχειρηματίας στο ίδιο ακριβώς αντικείμενο.  Με αυτό το μοντέλο οι Coaches ασχολούνται με το αντικείμενο της οργάνωσης και  των εργασιών της επιχειρηματικότητας που αφορούν τον υποψήφιο επιχειρηματία.





Advanced Coaching

Ανάλογα με  το αποτέλεσμα και την επιχειρηματική ικανότητα κάθε υποψήφιου επιχειρηματία αλλάζουν οι ανάγκες εκπαίδευσης για την επίτευξη των σκοπών του.
Μερικά θέματα του Advanced Coaching:
  • Ικανότητα Στοχοθεσίας και Προσαρμοστικότητας.
  • Ανάπτυξη θετικής δυναμικής & Συλλογικής Σκέψης.
  • Αντιμετώπιση αντιπαραγωγικών ενεργειών.
  • Ανάπτυξη μεθόδων στοχοθέτησης.
  • Δημιουργία Ηγετικών ικανοτήτων
  • Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Ηγεσίας και Επεξεργασίας Πληροφοριών.
  • Απόκτηση  κριτηρίων και στρατηγικών επίλυσης προβλημάτων.
  • Ανάπτυξη κριτηρίων Λήψης Αποφάσεων .
  • Ανάπτυξη μεθόδων Βελτίωση λειτουργικότητας.
  • Ανάπτυξη  μεθόδων Βελτίωση απόδοσης.



10 Συμβουλές απο τον Scott Gerber για νέους επιχειρηματίες

1. Focus. Focus. Focus.

Πολλοί νέοι επιχειρηματίες νιώθουν την ανάγκη να ασχολούνται με κάθε ευκαιρία που παρουσιάζεται μπροστά τους, χωρίς να ιεραρχούν την σημαντικότητα τους. Προσοχή στην ενασχόληση με πολλά πράγματα γιατί μπορεί να σας αποδιοργανώσει. Το να διαιρείς τις δυνάμεις σου και την παραγωγικότητα σου σε πολλά πράγματα, οδηγεί σε αμφίβολα αποτελέσματα. Ασχολήσου με 1 πράγμα 100% και τελειοποίησε το. Εάν νιώσεις την ανάγκη να μεταπηδήσεις σε ένα άλλο project, αυτό σημαίνει κάτι για την αρχική σου ιδέα.





2. Να ξέρεις τι κάνεις και κάνε αυτό που ξέρεις.


Μην ξεκινάτε μια επιχείρηση απλά και μόνο επειδή σας υπόσχετε μεγάλα κέρδη ή σας φαίνεται πιασάρικη. Να κάνετε πάντα κάτι που αγαπάτε. Οι επιχειρήσεις που χτίζονται γύρω από τι ικανότητες και τα ταλέντα ενός ανθρώπου ή ανθρώπων, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας. Η κερδοφορία δεν πρέπει να είναι το μόνο κίνητρο σας. Είναι πολύ σημαντικό να διοικείς και να αναπτύσσεις αυτό που αγαπάς κάθε μέρα από λίγο. Εάν η καρδιά σας δεν είναι στην δουλειά σας, πιθανόν να αποτύχει.






3. Πες το σε 30'' αλλιώς μην το λες καθόλου.


Πρέπει να είστε έτοιμος να εξηγήσετε σε όλους, από τον πελάτη σας μέχρι ένα πιθανό επενδυτή, τι κάνει η επιχείρηση σας και σε τι αφορά η επιχειρηματική σας ιδέα. Σε λιγότερο από 30 λεπτά, πρέπει να του έχετε εξηγήσει το όραμα σας, τις υπηρεσίες που παρέχετε και τους στόχους σας, με καθαρό και ακριβή τρόπο. Σκεφτείτε το καλά!






4. Να ξέρεις τι ξέρεις, τι δεν ξέρεις και τι ξέρουν οι άλλοι ότι δεν ξέρεις.


Κανείς δεν γνωρίζει τα πάντα, οπότε μην το παίζετε ότι τα ξέρετε όλα. Προτιμήστε να είστε ανάμεσα σε συμβούλους και μέντορες που μπορούν να σας νουθετήσουν και να σας μετατρέψουν σε καλύτερο ηγέτη και επιχειρηματία. Να κάνετε παρέα με επιτυχημένα άτομα και άτομα με επιχειρηματικές γνώσεις και κουλτούρα, με τους οποίους μοιράζεστε κοινά ενδιαφέροντα και επιχειρηματικούς στόχους και οι οποίοι βλέπουν την αξία σας και θέλουν να δουλέψουν μαζί σας για μεγάλο χρονικό διάστημα.






5. Είσαι αρχάριος.


Ξεχάστε τα ακριβά γραφεία, τα ακριβά αμάξια και τα υπέρογκα έξοδα. Το πορτοφόλι σας είναι αυτό που τροφοδοτεί την επιχείρηση σας. Εξασκήσου στην τέχνη της λιτότητας. Να είστε συνεπής με τα χρήματα σας και να διπλό τσεκάρετε τα έξοδα σας. Διατηρήστε χαμηλά τα λειτουργικά σας έξοδα μέχρι να αρχίσετε να πουλάτε το προϊόν σας ή τις υπηρεσίες σας.





6. Για σένα πέφτω στην φωτιά αν έχει σβήσει φυσικά.


Κανένα επιχειρηματικό βιβλίο ή επιχειρηματικό σχέδιο δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον και να σας προετοιμάσει πλήρως για το πως να γίνεται ο πιο πετυχημένος επιχειρηματίας. Δεν υπάρχει αυτό που λέμε τέλειο σχέδιο. Δεν υπάρχει ο τέλειος δρόμος να ακολουθήσεις, ούτε ο πιο εύκολος δρόμος. Ποτέ μην πηδάτε με τα μούτρα σε μια επιχειρηματική κίνηση χωρίς να την έχετε σκεφτεί αναλυτικά και χωρίς να την έχετε σχεδιάσει, αλλά από την άλλη μην περιμένετε και μήνες ολόκληρους για να υλοποιήσετε μια καλή ιδέα, από φόβο. Το να γίνεις ικανός επιχειρηματίας προϋποθέτει να περάσεις μέσα από την φωτιά και πολλές φορές και να καείς. Το πιο σημαντικό είναι να μάθεις από τα λάθη σου και ποτέ μα ποτέ να μην κάνεις το ίδιο λάθος. Το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού.






7. Kεφάλαιο.


Κανείς δεν πρόκειται να επενδύσει στην επιχειρηματική σας ιδέα εάν είναι πολύ φανταχτερή και πολύ μεγαλεπήβολη. Εάν πιστεύετε ότι χρειάζεστε μεγάλα επενδυτικά ποσά για να ξεκινήσετε, αναθεωρήστε και σκεφτείτε την δραστηριότητα σας από την αρχή. Βρείτε ένα σημείο έναρξης, όχι ένα σημείο λήξης της ιδέας σας. Ξεκινήστε από ένα προσιτό σημείο, που να αντιπροσωπεύει την οικονομική σας κατάσταση. Υποσκελίστε τα ακριβά σας σχέδια και τα μεγαλεπήβολα έξοδα σας. Απλοποιήστε την ιδέα σας μέχρι να είναι διοικήσιμη και προσιτή, όπως θα έπρεπε να είναι κάθε νέα επιχείρηση. Από δω και πέρα πρέπει να αποδείξετε την αξία της ιδέας σας και της επιχειρηματικής σας ικανότητας. Εάν το concept  είναι επιτυχημένο τότε οι πιθανότητες επιτυχίας θα αυξηθεί κατακόρυφα.





8. Η Ισορροπία.


Έχω δει όμως ανθρώπους να εξουθενώνονται στην δουλειά και να μην είναι παραγωγικοί. Η επιχειρηματικότητα δεν είναι μια δουλειά με ωράριο 7-3, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να τρέφεστε σωστά, να γυμνάζεστε και να βρίσκετε χρόνο για να ευχαριστείτε τον εαυτό σας και να διατηρείτε την ισορροπία σας.





9. Θύμα της δικής σου προπαγάνδας;


Μην μιλάτε για πράγματα εάν δεν μπορείτε να τα πράξετε, μόνο και μόνο για να εντυπωσιάσετε. Θα κερδίσετε τους άλλους με τις πράξεις σας όχι με τις συζητήσεις. Φυσικά και να υποστηρίζετε την ιδέα σας με θέρμη, αλλά και να υλοποιείτε για να κερδίσετε την εκτίμηση και την εμπιστοσύνη. Αποφύγετε όσο μπορείτε υπερβάλλουσες αλήθειες και μυθικούς στόχους σαν να είναι βεβαιότητες. Δεν κάνει καλό ούτε στο εγώ σας, ούτε στην εμπιστοσύνη από τους άλλους.






10. Παραδώσου λοιπόν.


Σε αντίθεση με την κοινή πεποίθηση, ο καπετάνιος δεν πρέπει να βουλιάξει μαζί με το πλοίο. Μην αφήσετε το εγώ σας να καθοδηγήσει την πτώση σας. Εάν δείτε πως η ιδέα σας δεν αποδίδει και δεν οδηγεί στην επιτυχία, έχει έρθει η ώρα να αποχωρήσετε. Οτιδήποτε άλλο και να κάνετε θα είναι χάσιμο χρόνου και δύναμης. Η αυτοκριτική πρέπει να ακολουθήσει την εγκατάλειψη μιας ιδέας ή την αποτυχία. Τι έκανα λάθος, τι έφταιξε, τι θα μπορούσα να κάνω καλύτερα, τι πρέπει να αποφύγω την επόμενη φορά; Εάν δεν γίνει αποτίμηση του τι πήγε λάθος, η αποτυχία θα επαναληφθεί με τον ίδιο τρόπο. Μην ανησυχείτε, η αποτυχία υπάρχει και στις καλύτερες οικογένειες, όμως ένας αληθινός επιχειρηματίας ξέρει να υπερισχύει των αντιξοοτήτων.



ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ  ΑΡΘΡΑ:


1.   http://journals.co-action.net/index.php/aie/article/view/15762

The translation of an incubator: the case of the Lighthouse in Bubulo, Uganda

Kristina Henricson, Karl Palmås

Abstract



This article reviews a social entrepreneurial initiative to set up a solar-powered incubator in Bubulo, Uganda, initiated by a group of Sweden-based entrepreneurship students. Using an Actor-Network Theoryinformed approach, it addresses the question of how the original aims of the initiative shifted as it moved from Sweden to Uganda, securing new allies and resources. In the tracing of this movement from northern Europe to central Africa, concepts from Actor-Network Theory, such as ‘translation’ and ‘drift’, are drawn upon. Thus, the text deals with spatial aspects of social entrepreneurial projects, heeding the call from Steyaert and Dey, who list ‘spatializing’ as one of ‘nine verbs that can keep the social entrepreneurship research agenda ‘‘dangerous’’ ’. The text thus engages in the debate on the merits of business incubation in low-income countries - a topic currently high on the international development policy agenda. The study, it is argued, prompts scholars and policy-makers to shift perspectives when evaluating what this type of initiatives achieve. Rather than ‘creating’ entrepreneurship, projects like the Lighthouse are better seen as efforts to ‘mobilize’ existing activities. Moreover, the article also raises the issue of whether the classic incubator-as-we-know-it is a suitable model for the generation of economic activity in low-income countries.
Keywords: social entrepreneurship; entrepreneurship development; nascent entrepreneurship; business incubation; solar power; actor-network theory; translation; spatiality

Investigating higher education graduates’ entrepreneurship in Greece

Vassilis Kostoglou, Errikos Siakas

Abstract



This paper aims to analyse the issues and challenges related to university graduates’ entrepreneurship and self-employment. An extensive literature review analyses the relevant situation in European Union and Greece. Additionally, an institutional survey has been carried out concerning the career paths of a large number of graduates from Greek higher technological education. A detailed structured questionnaire was designed to collect rigorous data and to obtain deeper understanding of student choices. The randomly selected unbiased sample represented nearly 30% of the total population of recent graduates of five consecutive years. The method of telephone interviews was selected as the most efficient tool for collecting the required information. This paper reports on the analysis of the responses of 197 self-employed graduates regarding the motivation to start a business, the process through which they started their business, and financial issues concerning the start-up. The detection of significant effects towards graduates’ entrepreneurship through multivariate statistical analysis revealed that the most important factors are gender, degree grade, acquisition of a postgraduate degree, as well as the faculty and the specialty of the bachelorstudies. The original results of the survey provide important insight into graduates’ self-employment. The paper also demonstrates the need for a systematic national strategy that will take advantage of innovative potentials, increase competitiveness and enhance the collaboration between government, educational and research institutions, as well as the industry.
Keywords: entrepreneurship; university graduates; labour market; self-employment; Greece
(Published: 22 March 2012)